一带一路 (koridorima globalne dominacije)

Čovjek koji ne razmišlja i ne planira unaprijed,
naići će na nevolju odmah ispred svojih vrata.

Konfucije, kineski filozof i društveni reformator (oko 551.– 479. pr. Kr.)

Najveći je osvajač onaj koji zna pobijediti bez borbe.
Lao-Tse, kineski filozof (oko 4. st. pr. Kr.)

Umjesto iscrpljivanja oko nedogledne Brexit gungule Europska unija ima sasvim druge, daleko bitnije izazove pred sobom. Churchill je svojedobno izjavio da Balkanci proizvode više povijesti nego što ju mogu probaviti, a samodopadni Britanci evo stvaraju toliko naporne i zamorne buke da je teško opaziti daleko važnije zvuke koji se istodobno mogu čuti. Italija je prva država u grupi G7 koja je maločas, krajem ožujka, podržala kinesku inicijativu „Pojas i cesta“. To je krupnije od izvještaja o dnevnim prepucavanjima i nadglasavanjima s otoka koji je u globalnom poretku davno postao drugorazredan, samo što to ondje odbijaju prihvatiti.

Ako je termin „Brexit“ ušao u standardni rječnik većine hrvatskih građana onda bi to morala i sintagma „Pojas i cesta“ („Belt and road“; BRI). Inicijativa „Pojas i cesta“ (ili „Novi putevi svile“) kineski je veleprojekt stvaranja transportnih koridora – modernih ekvivalenata nekadašnjih puteva trgovanja svilom – za snažnije povezivanje prije svega Azije, Afrike i Europe, ali i daleko više od toga; moglo bi se čak reći da je to kineski državni program s ambicijom preuzimanja globalne dominacije. Višebilijunska kampanja snažnog investiranja ima dalekosežan utjecaj, a način postavljanja odgovora EU i zapada općenito prema ovom programu imat će dugotrajne posljedice. Promatrali ga površno ili strateški, u svakom slučaju inicijativa „Pojas i cesta“ predstavlja novu kinesku ekonomsku politiku usmjerenu izgradnji infrastrukturnih projekata; prije petnaestak godina malo je tko mogao predvidjeti da bi Kinezi gradili primjerice Pelješki most. A u usporedbi s najdužim prekomorskim mostom u svijetu koji povezuje Hong Kong i Macau otvorenim ujesen 2018. godine (30 km mosta i 7 km podmorskog tunela, s pristupnim mostovima ukupno 55 km) Pelješki se čini kao ćuprijica.

Geografska zanimljivost za kvizaše: kopno koje je na cijelom planetu najudaljenije od bilo kojeg oceana ili mora nalazi se u sjeverozapadnoj Kini; na koju god stranu da se krene ima oko 2500 km do prve luke. Logično, razvoj i budućnost kineske ekonomije ovisi o premošćivanju velikih udaljenosti i povezivanju ne samo s ostatkom svijeta, nego i nerazvijene unutrašnjosti s čvorištima globalne trgovine – oceanskim lukama. Sedam od deset najvećih svjetskih luka su u Kini; kao prva europska luka i jedanaesta u svijetu Rotterdam ostvaruje oko tri puta manje prometa od Šangaja, globalnog vrha. Prije nekih pet godina kineski predsjednik Xi Jinping lansirao je viziju mreže željeznica, luka, autocesta, mostova, energetskih vodova i drugih ekonomsko-komunikacijskih kanala koji bi kvalitetnije i snažnije povezali Kinu na međunarodnim relacijama. Preko šezdeset država potpisalo je ugovore koji su na neki način povezani s ovom inicijativom. Nastojeći etablirati Kinu ne samo kao ekonomsku, nego i geopolitičku svjetsku velesilu jasno se očituje novi smjer i nova strategija kineske vanjske politike, osobito u odnosu na Jinpingovog prethodnika, Deng Xiaopinga, čija je politička doktrina glasila „krij svoju snagu i čekaj svoje vrijeme“. Jinping smatra da je vrijeme čekanja proteklo; na čelu Partije on kroz „Pojas i cestu“ aktivno gradi novi položaj Kine na ekonomskoj karti svijeta.

Krajem prošle godine Pakistan je s Kinom predstavio planove za razdoblje 2017-2030 u kojima je, za početak,…

 

Cijeli tekst pročitajte u Prilici, prilogu Glasa Koncila.

Od Dubrovnika do Kine za 20 minuta
Kina i Crna Gora potpisali su ugovor o investiranju kojim se Crna Gora obvezuje dati Kini svoj teritorij (!) u slučaju neispunjenja obveza, a taj zajam podigao je omjer duga prema BDP-u sa 63% (u 2012.) na 80% (izvor: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-04-15/china-s-belt-and-road-won-t-be-a-path-to-power).

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *